DOLAR
13.420
13.471
EURO
15.204
15.272
İNGİLİZ STERLİNİ
18.1244
18.2320
GRAM ALTIN
792.3844
796.5828
ÇEYREK ALTIN
1272.359
1320.000

Son Dakika Haberler

Bu haberi daha sonra okumak için kaydedebilir ve sağ üst köşedeki butona basarak haberi okuyabilirsiniz!

TYB Konya’da “Dânişmendliler’de Kültür Politikası” konuşuldu

Türkiye Yazarlar Birliği Konya Şubesi’nin Konya Büyükşehir, Karatay, Selçuklu ve Meram Belediyelerinin katkılarıyla düzenlediği ve sosyal medya kanallarından canlı yayınlanan, “Danişmendliler'de Kültür Politikası” adlı konferansta Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Ortaçağ Tarihi Bölümü Öğretim Üyesi ve Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Müdürü Doç. Dr. Sefer Solmaz, Dânişmendliler'in Anadolu'nun Türkleşmesi ve İslâmlaşmasındaki rollerini ve kültürel yapılanmalarını anlattı.

TYB Konya’da “Dânişmendliler’de Kültür Politikası” konuşuldu
Malazgirt Zaferi’nden sonra Türkleşme ve İslâmlaşma hareketi Dânişmend İli'nde başladı
Doç. Dr. Sefer Solmaz; “Dânişmend İli denilen Orta Anadolu'nun, Anadolu Türk tarihinde ayrı bir yeri vardır. Çünkü bu bölge, Malazgirt Zaferi'nden hemen sonra Anadolu'da kurulan ilk Türk devleti olan Dânişmendlilerin kuruluş sahasıdır. Bundan dolayı, Malazgirt Zaferi sonrası ilk Türkleşme ve İslâmlaşma hareketi Dânişmend İli'nde başlamıştır. Ayrıca Dânişmendlilerin takip ettikleri kültürel politikalar bu bölgede ayrı bir kültürel alt yapının oluşmasını sağlamıştır...” dedi 
Dânişmendliler’in, gâzîlerden oluşan ve gâzîlik ülküsüne bağlılık geleneğini ön plana alan bir gaza devleti şeklinde ortaya çıktığını, onların bu gazilik mefkûresine bağlı olarak Anadolu'da cihad ve gazalarda bulunduklarını, Dânişmendliler’in, gâzîlik yanında Türk kültürüne ve Türkmencilik ülküsüne de büyük önem verdiklerini söyleyen Solmaz; “Onlar bu ülküyü kendi ülkelerinde de hâkim kılmaya çalışmışlardır. Ünlü Fransız tarihçi Caude Cahen de Türkiye Selçuklularının İran kültürünün etkisinde kalmalarına rağmen, Dânişmendliler’in kültürel yapısının kesinlikle bunlara benzemediğini ve tamamen farklı olduğunu ifade etmek suretiyle buna işaret etmiştir...” dedi.

Anadolu’da Türklüğün ve İslâm’ın Yayılışı
Dânişmendliler'in (1071-1178) Anadolu'nun Türkleşmesi ve İslâmlaşmasında çok önemli rolleri ve hizmetleri olduğunu ifade eden Doç. Dr. Solmaz; “Dânişmendliler, bu faaliyetleri çok kısa bir sürede takip ettikleri kültürel politika ve kullandıkları metotlarla 100 yıllık egemenlik dönemleri süresince hayata geçirmişlerdir. Hatta devletin yıkılışından sonra bile, uzun asırlar Anadolu'da onlardan kalan kültürel geleneğin devam etmesi, Dânişmendliler'in Anadolu'da, ne kadar etkin bir kültür politikası takip ettiklerini göstermesi bakımından dikkat çekicidir. Bundan dolayı bu bölgelerde Dânişmendliler'in yürüttükleri kültür politikasının etkileri gerek Türkiye Selçukluları, gerekse Osmanlılar döneminde ve hatta günümüze kadar geldiğini ifade etmemiz mümkündür.

Anadolu’nun Türkleşmesinde Üç Etken
Sefer Solmaz, Dânişmendliler'in icraatlarından yola çıkarak, onların izledikleri kültür politikasının temelinin, Anadolu'nun Türkleşmesi ve İslâmlaşmasına dayandığı, askeri ve siyasi faaliyetlerin de bu amacı gerçekleştirmek adına yapıldığı sonucuna varılabileceğini ve bu temelin bir üçlü sacayağı üzerine oturtulduğunu söylemenin mümkün olduğunu belirterek; “Bunlardan birincisi, askeri ve siyasi fetihlerdir. Bu yolla bazı yerler ele geçirilerek devlet kurulmuş; bir yandan bu fethedilen yerlerdeki şehir, kasaba ve köylere Türkler iskân edilmeye başlanırken, diğer yandan da yeni yerleşmeler kurularak, iskân işlemleri metodik bir şekilde gerçekleştirilmiştir. Böylece

Türkleşme faaliyetlerinin alt yapısı oluşturulmuştur.
İkincisi, Türklerin iskân edildiği yerlerde camiler, tekke ve zaviyeler, imaretler vs. gibi dini ve sosyal kurumların inşa edilmesidir. Bu kurumlar sayesinde, İslâmlaşma faaliyetlerinin alt yapısı hazırlanmış ve bu faaliyetlerin daha sistemli bir şekilde gerçekleştirilmesi düşünülmüştür. Bu kurumlardan tekke ve zaviyeler, mutasavvıf, şeyh, derviş, alperen veya Horasan erenleri tarafından adeta birer üs olarak kullanıldıklarından, Anadolu'nun İslâmlaşmasında büyük hizmetler ifa etmişlerdir. Ayrıca şehir merkezlerinde Ulu Camii /Cuma camii geleneğini ilk başlatanlar da Dânişmendliler olmuştur. Üçüncüsü ise bilimsel faaliyetlerdir. Özellikle Anadolu'nun ilk bilimsel kurumları olan medreselerin Dânişmendliler tarafından kurulmasıyla buralardan çok sayıda bilim adamı yetişmiştir. Devletin kurucusu Dânişmend Gazi'nin bilimsel çalışmalara çok önem vermesi ve bilim adamlarına kapılarını açıp himaye etmesi nedeniyle Türkler arasında Anadolu'daki ilk bilimsel faaliyetler Dânişmend İli'nde başlamış ve ilk bilimsel eserler yine bu bölgede kaleme alınmıştır...” dedi.

Dinleyicilerin sorularını da yanıtlayan Solmaz; “Dânişmendliler ve Dânişmendnâme ile ilgili hakikaten biz yine önemli çalışmalar yapmak durumunda olduğumuzu, bir anlamda bu vatanı fetheden, bize hediye eden, onların hâtırası adına, onlara minnet duygularımızı ifade etme adına gerçekten de bu çalışmaları yapmak bizim boynumuzun borcu olduğunu söyleyebiliriz…” diyerek sözlerini tamamladı.

Yasal Uyarı:

Yayınlanan haberler, köşe yazıları, fotoğraflar, yazı dizileri ve her türlü eserin tüm hakları Mirajans Medya İletişim Reklam Haber ve Prodüksiyon A.Ş.’ye aittir. Kaynak gösterilerek bile olsa eserin bütünü özel izin alınmadan kullanılamaz.

Bu İçeriğe Emoji İle Tepki Ver!

  • 0
  • 0
  • 2
  • 2
  • 0
  • 2
  • 0
  • 0
  • Begendim
  • Kalp
  • Begenmedim
  • Gülen Surat
  • Kalpli Göz
  • Kızgın
  • Şokta
  • Üzgün

Yorumlar

Önemli Not: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan konhaber.com hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
X
Yorum Yazma Sözleşmesi
“Sayfamızın takipçileri suç teşkil edecek, yasal olarak takip gerektirecek,hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, ahlaka aykırı, müstehcen, toplumca genel olarak kabul görmüş kurallara aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde hiçbir yorumu bu web sitesinin hiçbir sayfasında paylaşamazlar. Bu tür içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk yorumu gönderen takipçiye aittir. KONHABER yapılan yorumlar arasından uygun görmediklerini herhangi bir gerekçe belirtmeksizin yayınlamama veya yayından kaldırma hakkına sahiptir. Konhaber başta yukarıda sayılan hususlar olmaz üzere kanun hükümlerine aykırılık gerekçesi ile her türlü adli makam tarafından başlatılan soruşturma kapsamında kendisinden Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 332.maddesi doğrultusunda istenilen yorum yapan takipçilerine ait ip bilgilerini ve yapmış olduğu yorumları paylaşabileceğini beyan eder ”
Türkçe العربية English